11. července 2018

Začátek cesty k mateřství - Hormonální jóga

Jak už jsem naznačila na instagramu, naše cesta k miminku nebyla snadná. Bohužel nepatříme mezi ty páry, které si řeknou, že už je čas na dítě a ono se to povede na první dobrou. Nebo do pár měsíců či do roka. A protože se nám právě ani po roce nedařilo, rozhodla jsem se s tím začít něco dělat. A jelikož jsem to nechtěla hned tak hrotit, šla jsem na to hezky přírodní cestou. Přes cvičení, zdravý životní styl, bylinky a čínskou medicínu. A právě o tom, co mi dalo speciální cvičení hormonální jógy, bych se s vámi chtěla podělit.



Co se týče jógy, tak nejsem úplný začátečník. Dělala jsem klasickou jógu i hot jógu. Zkusit hormonální jógu, tak pro mě bylo přirozené. Poprvé jsem se o ni dozvěděla díky bývalé šéfredaktorce časopisu Maminka, které pomohla upravit menstruační cyklus. Po absolvování výcviku se prý dostavily výsledky velice rychle. A podobné ohlasy měla i od dalších žen ze skupiny, navíc některé z nich slavily úspěchy i na poli otěhotnění. Říkala jsem si, že tady nejde prohrát. Když už nic jiného, tak si aspoň zacvičím...

Našla jsem si tedy v Praze jógové studiu, kde měli certifikovanou lektorku (před 4 roky ještě nebyla hormonální jóga tolik rozšířená a nabídka byla mnohem chudší než je tomu  nyní) a zapsala se na nejbližší kurz. Nechtěla jsem absolvovat ten intenzivní víkendový a odjíždět pryč, tak jsem si vybrala kurz rozložený do 12 týdnů vždy po jedné lekci. Navíc jsem si mezitím trochu více nastudovala, co že to vlastně ta hormonální jóga je.

Principem hormonální terapie je harmonizace hladiny hormonů. Představuje v oblasti energetické jógy přírodní léčebnou terapii zacílenou na hormonální systém ženy. Cílem terapeutického cvičení je harmonizace hormonálního systému přirozenou cestou. „Výsledkem cvičení je právě zvýšení hladiny estrogenu v těle a stimulace ovulace, odstranění symptomů v souvislosti s nízkou hladinou estrogenu, lepší hospodaření s vitální energií, snížení únavy, zlepšení látkové a energetické výměny, revitalizace a omlazování organismu, harmonizace psychiky i harmonizace energetického systému těla,“ říká terapeutka. Právě estrogen totiž stojí za většinou problémů a symptomů menopauzy.


Na první hodinu jsem tak šla natěšená jako na Vánoce. Sice jsem si snažila říkat, ať krotím svá očekávání, ale prostě se mysli poručit nedalo. Hormonální jóga je složena z přesně daných cviků sestavy, které jdou za sebou. Co je ale na tomto cvičení nejdůležitější a co se cvičí jako první je dýchání. Jedná se totiž o přesně opačné dýchání než je člověk zvyklý. Normálně totiž při nádechu zatahujete břicho, ale v hormonální terapie jej naopak vyšpulíte a při výdechu zatáhnete a vydáte skrze nos, hlasivky a ústa takový zvláštní zvuk. Ano, hormonální terapie je hodně hlučnou záležitostí. V naší skupince nás bylo asi patnáct a když jsme všechny takto začaly hýkat málem jsme roztřásly stěny místnosti. Tohle dýchání provází skoro celou soustavu cviků. V jednotlivých cvicích se také pracuje se soustředěním. V praxi mi to připomínalo určitě antistresové techniky, kdy máte myslet na konkrétní části svého těla a vysílat do nich energii. Neřeknu vám, jestli to opravdu funguje. Já se snažila myslet na to, co říká lektorka a pomáhalo mi to se uvolnit. Jestli ale nevěříte antistresovým cvičením v podobě zklidnění mysli a přesměrování energie nebo práci s myslí, asi budete mít s některými cviky hormonální jógy problém. (Já sice nejsem ezoterický typ, ale na druhou stranu si myslím, že práce s vědomím je základem každé i psychologické terapie.)

Některé cviky ze sestavy byly opravdu hodně fyzicky náročné. Dokonce tak, že některé dámy zvládaly jejich provedení až po pár lekcích. Ostatně z těch 15 žen, které jsme absolvovala výukový kurz, jsem patřila mezi ty mladší. Ano, čtete správně. Skoro ve třiceti jsem byla jedna z nejmladších. Asi bych rozdělila naši skupinku na ženy, které jsou v reprodukčním věku a chtějí upravit menstruační cyklus či otěhotnět a na ženy po či okolo klimakteria, které snaží zkrotit své hormony a získat zpátky rovnováhu a udržet na uzdě projevy spojené s tímto období  každé ženy.

Už během učení se jednotlivých prvků každý týden, jsem zvládnuté cviky pravidelně doma cvičila každý den. Po ukončení kurzu, jsem celou sestavu, která zabere asi 30-40 minut, cvičila poctivě opravdu denně. A teď asi to, na co všichni čekáte, výsledek. Dostavil se? Abych byla upřímná tak efekt, v který jsem doufalo to nemělo. Všude jsem slyšela, jak ženy do pár měsíců (některé do pár dnů či týdnů) začaly pravidelně menstruovat a některé i brzo otěhotněly. To ale bohužel nebyl můj případ. Já byly tou dobou už rok a půl po vysazení antikoncepce a stále jsem přirozeně nemenstruovala. Cyklus se mi tedy neupravil a já ani po týdnech a měsících nezačala menstruovat. A tím pádem jsem ani neotěhotněla. Můj případ byl bohužel vážnější a komplikovanější. Na můj zdravotní problém byly bohužel páky v podobě "jen" zkrocení hormonů a pozitivní myšlení byly příliš krátké. Každopádně na hormonální jógu jsem nezanevřela. Jsem ráda, že jsem se jí naučila a díky každodennímu cvičení jsem měla svůj každodenní rituál. Rituál, kdy jsem měla čas jen pro sebe a své myšlenky.

A přírodní cesty k miminku jsem se ještě nevzdávala. O mých dalších krocích si povíme zase příště....
PS: Fotky jsou z Barcelony z roku 2013:)