Co bych poradila a řekla své nejlepší kamarádce před prvním porodem a šestinedělí

Nebudu lhát, že mě aktuální zákaz otce u porodů nechává zcela klidnou. A ač toto nařízení chápu, je to pro mě něco s čím se stále vyrovnávám a co zpracovávám. Jsem vděčná, že můj muž mohl být u porodu Anetky. Nejen jako psychická podpora pro mě, ale i to, že jsme první minuty mohli strávit všichni spolu jako rodina. Včetně společného bondingu. Tyhle okamžiky si budu pamatovat do konce života. Jen tedy on současný stav není těžký jen pro samotné těhotné těsně před porodem. Mám okolo sebe prvorodičky, které sice budou rodit až za několik měsíců a do té doby se vše může ještě změnit, ale teď jsou v situaci, kdy hledají i praktické rady a vlastně neví, kde je hledat. Normálně by asi šly na předporodní kurz, na kafe s kámoškou, která už má děti nebo vyzvídaly u žen v rodině při pravidelných návštěvách. Vyzkoušely si věci v obchodě a nechaly si poradit od zkušených prodavaček ohledně třeba první výbavičky. Teď jsou ale izolované doma. Naštěstí nám zůstaly telefony a sociální sítě.  Tak pojďmě společně zkusit tu sociální síť a internet udělat místem láskyplným a co nejvíce přátelským pro nastávající maminky v podobě rad z vlastní zkušenosti. Nekritizujme, nesuďme, ale naopak buďme tolerantní a přátelské vůči sobě navzájem a předejme ty rady, které my samy bychom si rády vyslechly. A nechme maminky, aby si samy rozhodly, zda-li je využíjí nebo ne. Stejně jako před lety, když ženy draly peří a jedna za druhou chrlily své zkušenosti a rady. 

Co si z nich vezmete už je jen na vás, ale důležité je, že budu moc ráda, když se zapojíte do projektu #pomahamsfeedo a napíšete co vy byste poradily těhotným ženám, maminkám v šestinedělí nebo pro první dny či měsíce s miminkem. Ať už to je váš fígl, co si určitě nezapomenout sbalit do porodnice, nebo jak si právě teď doma vyrobit dezinfekci či jak nepropadnout depce, když nám třeba mimčo nechce spát. Napište příspěvek, natočte video nebo třeba namluvte stories a podělte se o své rady s dalšími maminkami. Cokoliv vám bude příjemné. Jen to prosím označte #pomahamsfeedo, aby si to mohly přečíst právě ony další maminky. 

Já jsem se pokusila večer zamyslet nad tím, jaké rady bych dala své nejlepší kamarádce, které právě čeká své první mimčo a tady jsou. 

1) Nezapomeň si s sebou do porodnice nafukovací kruh. Při vstávaní, sezení, posazování apod pro mě naprosto nutný pomocník několika dnů po porodu

2) Nejez po porodu ty čerstvé rohlíky, které dávají v nemocnici. Naopak si s sebou zabal ovesné vločky a najeď co nejdříve na stravu plnou vlákniny. Pomůže ti to nejen při vyprazdňování a tím i hojení po porodu, ale i při nadýmání mimča po kojení. 

3) Bonding neboli přikládání nahého miminka na tvou nahou kůži zkus praktikovat často i v porodnici a pak i doma. Uvidíš, že to nejen pomůže při kojení, ale celkově tě to psychicky nabije a budeš pak na ty chvíle s láskou vzpomínat.

4) Vem si s sebou do porodnice už odsávačku. Za sebe doporučuji ty od Philips Avent. 

5) Neposlouchej ty, kteří ti říkají, že se má kojit po 3 hodinách, ale koj kdykoliv si o to miminko řekne. A je jedno, že to bude co půl hodiny. Pro vás oba je to něco nového, na co si muíste zvyknout a mimčo není stroj, tak vyhov jeho potřebám kdykoliv.

6) Než půjdeš do porodnice zjisti si, která laktační poradkyně by za tebou v případě problému nebo potřeby mohla dojet až domů a vem si na ní s sebou číslo. Když se vyskytne problém s kojením nebo se budeš chtít na něco zeptat, domluvíš se s ní už v porodnici. 

7) Vem si s sebou do porodnice kréma na bradavky na bázi lanolinu a taky hydrogelové polštářky. (Mám vyzkoušené ty od Medely a budu je kupovat znova i teď)

8) Spuštění laktace někdy bolí. Zkus proto chodit do sprchy a rozmasírovávat se. Pomůže k tomu jak odsávačky, tak i právě sprcha nebo gelové obklady. Pokud to nezabere, super je i obklad z tvarohu.

9) Snaž se už druhý den po porodu si lehat několikrát denně na břicho kvůli zavinování dělohy. Aby se ti lépe leželo, sroluj si pod sebe ručník. Nejvíc zavinování ucítíš při kojení, proto je fajn mít s sebou pytlíček s pecičkami, který si nahřeješ před kojením v mikrovlnce a přiložíš na podbříško. 

10) Zapomeň, že normálně nosíš velikost XS. U poporodních kalhotek to rozhodně neplatí. Budeš ráda, když se co nejpohodlněji a s nejmenší námahou do nich dostaneš. Já měla ty síťované ve vel L/XL a i doma jsem nosila jen ty. To samé platí i u vložek a vložek do podprsenky. V těchto případech prostě vždy ber tu největší velikost. 

11) Dubová kůra je zázrak, pokud rodíš přirozeně. A to nejen výplachy a koupele z ní. Na ty není vždy ale tolik času a tak je dobré si koupit i chladivý gel z dubové kůry a nanášet ho přímo na vložky po každé toaletě. 

12) Snaž se tam dole co nejvíce větrat. Určitě nenos pyžamo s kalhoty, ale noční košilku (nejlépe na knoflíky) a pokud to jde choď doma co nejvíce na lehko.

13) Opravdu nemusíš mimčo před každým kojením přebalit, jak tě to učili v porodnici. To tě jen bude stresovat. Udělej si to doma podle sebe a potřeb mimča. 

14) Spi! Spi, co nejvíce můžeš. I když budeš plná hormonů po porodu a nebudeš moci možná ani usnout (já takhle v euforii nemohla 2 noci) zkus aspoň odpočívat. Tzn. žádné zbytečně dlouhé hovory nebo vysedávání na sociálních sítí. Euforie se po nějaké době vytratí a naopak se dostaví vyčerpanost po x nočních kojeních. Doma zkus spát, když mimčo usne. 

15) Je logické, že až vás pustí domů, bude chtít spousta lidí mimčo vidět. Ale víš co, vykašli se na zdvořilosti a to, že chceš všem vyhovět. Hlavní si teď ty a to maličké. Návštěvy počkají! Věnuj se jen sobě, mimču a manželovi. Až budeš opravdu cítit, že jsi připravená na návštěvy, tak teprv poté jej začni vůbec domlouvat.

16) Není nutné mimčo koupat denně. Stejně ani tak mazat. Proto dopředu určitě nekupuj hafo kosmetiky, tělová mléka apod. Pro začátek stačí kvalitní dětský olejíček (pár kapek i do koupele), krém na opruzeniny a líh na pupík. 

17) Nekupuj obří zásoby jednorázových plenek v malé velikosti. Jednak nevíš, jestli daná značka mimču sedne (mě takto stály doma krabice Pampers Premium, protože se mi po nich Anetka jen opruzovala) a taky nevíš, jestli z nich rychle nevyroste. Proto zkus raději doma mít tři balíky od třech různých značek a vyzkoušíš až s mimčem, co je zrovna pro něj nejlepší. 

18) Zamraz si dostatek polívek do mrazáku. Nejen v šestinedělí, ale i po něm, jako když najdeš poklad. 

19) Nelekni se, pokud tvému dítěti nepůjde nastavit režím. Možná hodně brzo zjistíš, že ty knížky o tom, jak máš u mimča budovat režím a rituály ne vždy tak úplně fungují. Nepropadej panice, každé dítě je jiné a některé proště bude odmítat jakékoliv režimové nastavení. Možná bude mít i přetočený noc a den (to by se ale mělo během pár týdnů samo spravit). Jasně, že je dobré ten režim zkoušet nastavit a i přes neúspěchy se o to dále snažit, ale podle mě by se to nemělo lámat přes koleno. Takže pokud nebude chtít večer usínat v sedm, i když všude čteš, že by mělo, nezlob se za to na něj ani na sebe. Moje Anet si režim mění také podle situace dodnes (2,5 roku). Dva měsíce chodí spát v 21 hod a pak najednou ze dne na den chce už ve 20, aby to za čvrt roku posunula na 21.30 :)))

20) Neboj se říci o pomoc! Kdykoliv! Není to žádná hanba. Tu pravou super power ukážeš právě tím, že přiznáš sama sobě, že si musíš odpočinout proto, aby si nabrala síly a byla zase tou usměvavou mámou v pohodě. Vyčerpanou a vystresovanu mámu nepotřebuje žádné mimčo.  


Těch rad a tipů by určitě bylo ještě mnohem více, tohle je výsledek mého večerního zamyšlení, tak budu moc ráda, když i vy budete své tipy sdílet a já sem některé určitě ještě dopíšu na základě právě vás.